De aller fleste mennesker har tannkjøttsykdom innimellom. Vi skiller mellom to typer: Gingivitt og periodontitt.

Gingivitt er infeksjon i det synlige bløtvevet.  Det er bakterier som er årsaken.  Hvis det daglige renholdet er for dårlig blir det liggende et bakteriebelegg langs tannkjøttranden.  Dette irriterer tannkjøttet som blir rødt, hovent og lett begynner å blø.  Bakteriebelegg som blir liggende lenge uten at det fjernes begynner  så å forkalkes og da får vi tannstein.  Da blir det vanskelig å få tennene rene selv om man prøver skikkelig.  For å få tannkjøttet friskt igjen må tennene da renses godt hos tannlegen.  All tannstein må bort.  Så må man selv passe på å gjøre tennene rene i ettertid for å hindre at det bygger seg opp ny tannstein.

Periodontitt er en mer alvorlig type tannkjøttsykdom enn gingivitt.  Også her er bakterier årsaken.  Ved periodontitt angripes selve festet for tennene.  Bakterier og tannstein brer seg langs roten og fører til at tannfestet og kjevebein brytes ned.  Uten behandling vil tennene etter hvert løsne og falle ut. Behandling av dette er tidkrevende og må deles opp i flere besøk.  Det er også krevende for pasienten å bli frisk.  Her er det ingen som blir frisk uten en betydelig og jevn egen innsats! Tennene må gjøres rene hver dag.  Heldigvis yter Helfo betydelig støtte til behandling av periodontitt slik at utgiftene for de fleste dermed blir overkommelige.